تبلیغات



داده‌های اشتباه و منابع نادرست کسب‌وکار شما را ورشکسته می‌کنند

کلان‌ها داده‌ها همواره وعده‌ها و قول‌های خوشحال کننده‌ای به کاربران می‌دهند. به طور مثال ارائه یک راه‌حل ترکیبی زمانی که کسب‌وکاری با سخت‌ترین مشکلات روبرو می‌شود از جمله این وعده‌ها است. توانایی متمرکز شدن بلادرنگ روی کارها و تصمیم‌گیری مبتنی بر واقعیت با استناد به فرضیات ساده باعث شده است تا شاهد حضور ابزارها و بسترهای جدیدی برای کلان داده‌ها باشیم. پیشرفت‌های دنیای فناوری اکنون به ما اجازه داده‌اند تا طیف گسترده‌ای از داده‌ها را به سادگی مورد استفاده قرار دهیم و از همه مهم‌تر به تصفیه کردن داده‌های غیر ارزشی بپردازیم. کسب‌وکارهایی که به درستی از داده‌ها استفاده می‌کنند نه تنها یک بینش منحصر به فرد در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند، بلکه قادر هستند به درستی بازارهای هدف را شناسایی کنند. با این حال، متاسفانه هنوز هم میلیون‌ها دلار سرمایه به واسطه داده‌های اشتباه از دست می‌روند.

در حالی که شرکت‌ها در تلاش هستند تا به بهره‌وری مطلوب دست پیدا کنند، اما واقعیت این است که هنوز هم  اکثر قریب به اتفاق داده‌های در دسترس نادرست هستند. آی‌بی‌ام به تازگی مطالعه‌ای در این زمینه انجام داده و اعلام داشته است از هر سه رهبر تجاری یک نفر به داده‌هایی که در مجموعه تحت سرپرستی او تولید می‌شود اعتماد ندارد. شرکت‌ها اغلب بدون آن‌که به اعتبارسنجی دقیق داده‌ها بپردازند، روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. عدم اعتبارسنجی دقیق باعث به وجود آمدن سلسله مشکلات ترکیبی برای واحدهای فروش و بازاریابی می‌شود. به طوری که این واحدها همواره مشتریان نادرستی را به عنوان بازار هدف خود انتخاب می‌کنند. جالب آن‌که پیش‌بینی‌های مالی نیز با مشکل روبرو خواهند شد. در این حالت علم داده‌ها باید 60 درصد از زمان خود را صرف شفاف‌سازی و سازمان‌دهی داده‌ها کند. در این حالت 76 درصد از خروجی علم داده‌ها به گونه‌ای آماده ارائه خواهد شد که حداقل بهره‌وری را در اختیار کسب‌وکارها قرار خواهد داد. بدون شک این یک مسیر شفاف و گسترش‌پذیر به سمت موفقیت نخواهد بود.

به نظر می‌رسد برای بیشتر شرکت‌ها پذیرفتن پیش‌بینی‌های اشتباه ساده‌تر از آن است که اعتراف کنند منبع نادرستی را به عنوان نتیجه‌گیری‌ها خود انتخاب کرده بودند. مهم است این نکته را به یاد داشته باشیم که محاسبات آماری و ریاضی ما تنها زمانی که از داده‌های درستی پشتیبانی کنند خوب جواب خواهند داد. این یک واقعیت ساده است، اگر شما در فرمول‌های خود داده‌های اشتباه قرار دهید، خروجی‌های اشتباه دریافت خواهید کرد.

مطلب پیشنهادی

پندنامه استارت‌آپی!

برای بسیاری، واژه کلان داده‌ها بزرگ‌ترین معمای دنیای فناوری است. بازاریاب‌ها به شکل هیجان‌بر‌انگیزی به سمت کلان داده‌ها هجوم می‌برند، به منظور آن‌که یک برنامه‌ریزی قابل تمجید و یک پیش‌بینی استراتژیک ارائه کنند. آن‌ها به جای آن‌که بر مشتریان متمرکز شوند روی اعداد و داستان‌رسایی‌ها متمرکز می‌شوند. بازاریابی مبتنی بر حساب (ABM) سرنام Account Based Marketing  یکی از داغ‌ترین روندها در دنیای بازاریابی به شمار می‌رود. به‌طوری که بیش از 60 درصد از برنامه‌ریزی شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ آن‌ها در آینده بر مبنای ABM انجام می‌شود.

با این وجود اگر این تکنیک بازاریابی به طور خام در ارتباط با کلان‌ها داده‌ها مورد استفاده قرار گیرد ممکن است نتایج دقیقی را در اختیار شرکت‌ها قرار ندهد. ABM درست در نقطه مقابل تکنیک spray and pray (تبلیغ گسترده به امید کسب نتایج) قرار داشته و تمرکزش بر بازاریابی درست حساب‌ها به شیوه گسترش‌پذیر است. ABM بر مبنای این رویکرد عمل می‌کند که خرج کردن پول روی اهداف کارآمدترین تصمیم‌گیری خواهد بود، مگر آن‌که تعریف شما از "درست" در واقع "اشتباه" باشد. در زندگی حرفه‌ای، این رویکرد می‌تواند بیش از اندازه لغزنده باشد. اتکای بیش از حد بر داده‌ها باعث می‌شود تا ما به ندرت درباره منبع آن‌ها سوال کنیم. اگر تمرکز تنها بر معیارهای سطحی موفقیت باشد، در نهایت تلاش‌ها را ندانسته و ناخواسته هدر داده و بر کیفیت کار ما تاثیر نامطلوب می‌گذارد. در نتیجه بازاریابی مبتنی بر حساب باید با اعتبارسنجی داده‌ها همراه باشد تا قدرت ویژه‌ای را به وجود آورد. این رویکرد هوشمندی مبتنی بر حساب Account Based Intelligence نام دارد.

مطلب پیشنهادی

چگونه جلوی خونریزی کسب و کارمان را بگیریم؟

در حالی که داده‌ها این توانایی را دارند تا به مشکلات متعددی پاسخ دهند، با این وجود اعتماد کردن به هر نوع داده‌ای که به دست می‌آید، تنها باعث هدر رفت سرمایه و بحرانی شدن اوضاع تجاری می‌شود. در تجارت ما باید به دو اصل اولویت‌بندی بودجه برای تولید داده‌های با کیفیت و دسترسی به منابع معتبر در کنار ابزارهای درستی که برای مدیریت داده‌ها به آن‌ها نیاز داریم، توجه ویژه‌ای داشته باشیم. برای آن‌که در دنیای تجارت بتوانیم موفق شویم باید به سمت فرهنگ‌سازی در جهت بررسی صحت و درستی اطلاعات و محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود دارند، متمایل شویم. 

تبلیغات